czwartek, 5 stycznia 2017

Skóra mieszana/tłusta odwodniona - czy to możliwe?

Witajcie kochani,


Wiele z nas charakteryzuje swoją skórę jako mieszaną. Jest to najczęściej występujący typ cery. Szczególnie zimą skóra mieszana i tłusta mogą stać się odwodnione. Suche powietrze w mieszkaniu nie sprzyja jej dobrej kondycji.




Skóra odwodniona to cecha skóry, które może pojawić się przy każdym typie cery. W przypadku suchej, jest to związane ze zbyt niską ilością substancji tłuszczowych, które wiążą wodę w warstwie rogowej naskórka oraz na jej powierzchni. W przypadku cery tłustej pomimo wydzielania łoju w prawidłowych lub zwiększonych ilościach, skóra traci swoje właściwości hydrofilowe i nie jest w stanie związać się z cząsteczkami wody oraz zatrzymać ich w warstwie rogowej naskórka.

Jest wiele czynników, które przyczyniają się do odwodnienia skóry. Mogą to być:
- zaburzenia związane z chorobami skóry lub ogólnoustrojowe
- niekorzystne czynniki środowiskowe



W zapobieganiu odwodnieniu skóry podstawą jest systematyczna pielęgnacja natłuszczająco-nawilżająca, by zatrzymać wodę w naskórku i zregenerować uszkodzoną barierę naskórkową.
Należy szukać kosmetyków, które w swoim składzie mają substancje o podobnej lub takiej samej budowie chemicznej, co związki znajdujące się w skórze oraz mają właściwości zmniejszające przeznaskórkową utratę wody. Jeżeli chodzi o konsystencję, to w przypadku cery tłustej lepiej sprawdzą się emulsje.


W pielęgnacji cery odwodnionej, idealnie sprawdzą się składniki NMF - naturalnego czynnika nawilżającego, takie jak:
- mocznik
- piroglutaminian sodu
- kwas mlekowy

W utrzymaniu prawidłowego nawilżenia skóry, warto "zaprzyjaźnić się" z ceramidami, olejem konopnym, olejem z wiesiołka i olejem z ogórecznika.

Ceramidy są najważniejszymi lipidami budującymi barierę naskórkową. Ich struktura ma duże znaczenie w utrzymaniu odpowiedniego poziomu wody w naskórku.

Olej konopny ma ok. 75% NNKT (głównie kwasu linolowego i alfa-linolowego), 4% kwasu gamma-linolenowego, 6% kwasu palmitynowego, 25% kwasu oleinowego i dodatkowo kwas arachidonowy, liczne przeciwutleniacze, proteiny, karoten, aminokwasy, fitosterole, fosfolipidy, minerały i witaminy A, B, C, D oraz E. Jest to więc kompozycja wielu cennych substancji biologicznie aktywnych.

Olej z wiesiołka ma również dużą zawartość NNKT, kwasu gamma-linolenowego i cis-linolowego. Jest źródłem biologicznie aktywnej witaminy F.

Olej z ogórecznika zawiera ok. 18-25% kwasy gamma-linolenowego. Pięknie nawilża skórę suchą, spękaną i wrażliwą. Łagodzi podrażnienia oraz działa przeciwzapalnie i odżywczo. Jednakże jego najważniejszą cechą jest regulacja utraty wody TEWL.



Podsumowując, odpowiednie rozpoznanie skóry ma bardzo duże znaczenie w pielęgnacji. Cera odwodniona jest ściągnięta, szorstka i mało elastyczna. Powyżej wymienione przeze mnie składniki będą spełniały swoją rolę, jeśli będziemy ich używać systematycznie.



A czy Wy borykacie się, szczególnie zimą, z odwodnieniem waszej skóry?
Dajcie znać w komentarzach!


Buziaki, Emilka

29 komentarzy:

  1. Moja skóra teraz bardzo cierpi przez to suche powietrze :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja podobnie :( Jest mieszana, ale przez suche powietrze bardzo się odwadnia

      Usuń
  2. Ja dobrałam sobie na tyle optymalną pielęgnację że moja skóra nie ma problemu z odwodnieniem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja włączyłam olej konopny z Nacomi i bardziej treściwe kremy, które bardzo pomagają :)

      Usuń
  3. Ja mam straszny problem z przesuszoną skórą dłoni;/ Mam nadzieję, że wkrótce mi to minie. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie krem do rąk idzie w ruch po każdym ich umyciu i chyba dzięki temu są w dobrej kondycji :)

      Usuń
  4. Oj tak. Wieczny problem: jak łagodzić trądzik i niwelować wydzielanie sebum, ale jednocześnie nie wysuszyć skóry

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj tak! Borykam się z ty problemem niemal przez cały rok!

    OdpowiedzUsuń
  6. Super post. Niektorzy zapominają, że cera mieszana/tłusta także potrzebuje nawilżenia;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokladnie! Nawilżanie jest ważne przy każdym typie cery :)

      Usuń
  7. Największy błąd to wysuszanie tłustej cery ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatny wpis, bo wiele osób myśli, że mieszana/tłusta cera nie może być przesuszona/odwodniona. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, a przesuszanie tłustej cery to największy błąd!

      Usuń
  9. Niestety znam ten problem, dobrze ze poruszasz takie tematy na swoim blogu. Mogą się przydać wielu osobom :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja skóra jakoś nie specjalnie na to oddziałuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To szczerze Ci zazdroszczę, moja skóra zimą cierpi :(

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Polecam zainwestować w jakiś dobry krem nawilżający!

      Usuń
  12. Dobrze, że piszesz na ten temat. Niestety na co dzień mam 'przyjemność' tłumaczyć kobietom, że tłustą skórę także trzeba nawilżać bo można ją przesuszyć.

    OdpowiedzUsuń
  13. mam skórę mieszaną z tendencją do przesuszania :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja skóra zimą jest dokładnie taka sama :(

      Usuń
  14. Skóra mieszania, tlusta i odwodniona to właśnie moja, kremy z mocznikiem faktycznie dobrze działają na odwodniona skórę, u mnie spisała sie Isana Urea ale potrafi zapychac w małym stopniu. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie świetnie sprawdza się Jan Barba Elixir M :)

      Usuń